۱۰روستای پلکانی در طبیعت کوهستانی ایران

توضیحات آگهی

۱۰روستای پلکانی در طبیعت کوهستانی ایران

قدم زدن در میان روستاهای پلکانی ایران که درست روی شیب کوه ساخته می‌شوند، با داشتن سبک‌ معماری خاص، حسابی شما را سر ذوق می‌آورد.

در روستاهای پلکانی ایران زمین از کوه بالا می رود و معماری و قدمت آسمان را لمس می کند.

در این نوع معماری حیاط هر خانه، سقف خانه دیگر است و در ساخت این خانه‌ها اکثرا از سنگ، چوب، خشت و گل استفاده می‌شود.

این روستاهای پلکانی اکثرا پیشینه تاریخی طولانی دارند و در کنار معماری خفن با داشتن آب و هوای عالی، مناظر طبیعی چشم‌نواز و فرهنگی که رنگ و بوی قدیمی خود را حفظ کرده، افراد زیادی را از سراسر دنیا به سمت خود می‌کشانند.

در ادامه این نوشتار با جاجیگا همراه شوید تا با ۱۰ روستای پلکانی در ایران آشنا شوید و با اجاره خانه روستایی برای یک سفر جذاب برنامه‌ریزی کنید.

ماسوله، معروف‌ترین شهر پلکانی ایران

 

 

خانه‌های پلکانی و بالکن‌های چوبی تزیین شده با گل‌های شمعدانی رنگارنگ، اولین تصویری است که در شهر پلکانی ماسوله خواهید دید.

سفر به ماسوله علاوه‌ بر این تصویر ناب، جنگل‌های سرسبز و آبشارهای خروشان و ییلاقات خوش آب و هوا هم برایتان به ارمغان می‌آورد.

در بین شهر و روستاهای پلکانی ایران، ماسوله معروف‌ترینشان است و مقصدی محبوب و پرطرفدار برای سفر به شمال محسوب می‌شود.

لذت یک شب خوابیدن در این خانه‌های روستایی و خاص و تجربه‌ی شب‌های متفاوت  در سفر به ماسوله را با اجاره خانه روستایی و سوئیت در ماسوله می‌توانید تجربه کنید.

اگر دوربین‌تان را بردارید و در ماسوله بچرخید، سوژه‌های نابی برای عکاسی  پیدا می‌کنید از خانه‌هایی با پنجره‌های چوبی و گلهای شمعدانی گرفته تا بازارچه‌ی سنتی ماسوله.

در این بازارچه محصولات مختلفی را می‌یابید که حاصل زحمت مردم محلی است و نمی‌گذارد دست خالی و بدون خرید سوغاتی از ماسوله بروید.

برای رسیدن به ماسوله باید حدود ۶۰ کیلومتر ازرشت دور شوید، در ۳۵ کیلومتری شهرفومن به شهر پلکانی ماسوله خواهید رسید.

روستای پلکانی دشتک، ماسوله‌ای در استان فارس

روستای دشتک شیراز که روی شیب کوه ساخته شده یکی دیگر از روستاهای پلکانی باصفا و سرسبز ایران است که با داشتن چشمه‌سار و جوی‌های زلال جاری یک مسیر طبیعتگردی زیبا و ییلاقی جذاب در سفر به شیراز است.

این روستا در میان دشتی کوچک که با کوهستان محاصره شده قرار داد و با آب و هوایی خنک و جوی و چشمه‌های پرآب، روستایی سرسبز و ییلاقی است.

چناری کهنسال و چهار هزارساله در دل روستا هست که گفته می‌شود هسته به وجود آمدن دشتک است.

امامزاده‌ای هم در ارتفاعات روستا وجود دارد که سروی ۴۰۰ ساله در کنار آن به حیات خود ادامه می‌دهد.

از شیراز تا دشتک حدود ۱۰۶ کیلومتر فاصله است و با حدود ۱ ساعت و نیم رانندگی به این روستای پلکانی خواهید رسید. برای رفتن به این روستا ابتدا وارد جاده مرودشت شوید و به سمت کامفیروز بروید تا به روستای دشتک برسید.

برای اقامت در شیراز کافی است وارد سایت جاجیگا شوید و با اجاره سوئیت و آپارتمان مبله در شیراز، برای گردش چند روزه در این شهر خوش حس و حال برنامه‌ریزی کنید.

اورامانات کردستان، روستای هزار ماسوله

 

 

در غربی‌ترین نقطه ایران و کردستان، در دل کوهستان زاگرس، به روستای پلکانی اورامانات سبز و تماشایی می‌رسید.

این روستا که بر اندام کوهپایه و به صورت پلکانی ساخته شده از لحاظ معماری پلکانی سنگی شبیه روستای ماسوله است و به همین دلیل به اورامانات، روستای «هزار ماسوله» هم گفته می‌شود.

اورامان را “هورامان تخت” هم می‌گویند. از لحاظ معنایی اورامان را را خانه اهورا مزدا یا خانه خورشید معنا می‌کنند.

عبور خروشان‌شان دو رود از منطقه اورامانات به همراه آب و هوای کوهستانی، سرسبزی، نشاط و شکوفایی انواع درختان و گیاهان را به دنبال داشته است. ضمن اینکه زیستگاه ماهیان و پرندگان مختلفی شده است.

درختان بلوط، پسته وحشی، گردو و انجیر و گیاهان ریواس، کنگر، ترشکه و …از جمله پوشش گیاهی این روستای پلکانی است.

برای رسیدن به منطقه اورامانات باید ۷۵ کیلومتر از جاده مریوان رانندگی کنید.

بهترین زمان برای سفر به این روستای پلکانی اواسط اردیبهشت تا آخر تابستان است.

مراسم  پیرشالیار که در اردیبهشت ماه کنار مقبره و خانه پیرشالیار به مدت سه روز در اورامانات برپا می‌شود، جشن زیبا و کهنسالی است که علاوه بر اهالی اورامانات و روستاهای اطراف، گردشگرانی از سراسر ایران و حتی جهان را هم به سمت این منطقه با طبیعتی بکر و زیبا می‌کشاند.

اگر دوست دارید از این مراسم جالب و جزئیاتش بیشتر بدانید، مطلب سفر به اورامانات کردستان و قصه پیر شالیار را در مجله جاجیگا بخوانید.

اگر قصد سفر به کردستان و روستای اورامانات را دارید نگران اقامت در این منطقه نباشید.

کافی است به سایت جاجیگا بروید و با اجاره ویلا و سوئیت در کردستان اقامت به یاد ماندنی برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.

روستای پلکانی پالنگان، بهشت گمشده کردستان

 

 

پالنگان، یکی دیگر از روستاهای پلکانی سنگی و قدیمی در استان کردستان است که به دلیل زیبایی‌های طبیعی‌اش به آن بهشت گمشده می‌گویند.

قدمت این روستای پلکانی به صدها سال پیش برمی‌گردد و رد پای تاریخ را می‌توان در بقایای مسجد، خانه‌های باستانی و گورستان موجود در آن مشاهده کرد.

در سفر به پالگان در کنار تماشای خانه‌های پلکانی کاهگلی، از طبیعت سرسبز، چشمه‌های جوشان و آبشارهای خروشان آن لذت خواهید برد.

با اجاره خانه روستایی در پالنگان هم از هم‌نشینی و معاشرت با مردم خونگرم کردستان بهره‌مند می‌شوید و هم طعم و مزه غذاهای محلی بی‌نظیرشان را می‌چشید.

روستای پلکانی پالنگان از توابع شهرکامیاران است و در مرز استان‌های کردستان و کرمانشاه و در ابتدای منطقه اورامان قرار دارد.

روستای پلکانی ابیانه

روستای ابیانه، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای پلکانی ایران است که با معماری خاص و چشم اندازی بی‌نظیر در سفر به کاشان منتظر دیدار شماست.

یکی از بهانه‌های اصلی که شما را به سمت روستای ابیانه می‌کشاند، لباس‌های محلی رنگارنگ و گل گلی مردمان این روستاست که ثبت ملی هم شده و از زیباترین لباس‌های محلی ایرانی محسوب می‌شود.

در این روستا رنگ‌های تیره و مشکی کمتر به چشم می‌خورد، چون اهالی این روستا همچنان به لباس سنتی خود پایبند هستند و با لباس‌های خوش آب و رنگشان به این روستا روح می‌بخشند.

خانه‌های این روستا روی دامنه‌ی پر شیب کوهستان درست مانند ماسوله به صورت پلکانی ساخته شده‌اند.

اتاق این خانه‌ها دارای پنجره چوبی و ارسی هستند و قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های ابیانه و تنفس بوی خاک صفای دیگری دارد.

از جذابیت‌های روستای ابیانه می‌توان به ظاهر سرخ رنگ خانه‌ها که با خاک سرخ پوشانده شده‌اند اشاره کرد.

روستای ابیانه در دامنه کوه کرکس و در ۴۰ کیلومتری شمال غرب نطنز و ۷۰ کیلومتری جنوب کاشان در استان اصفهان، همچون نگینی می‌درخشد.

فاصله ابیانه تا شهر اصفهان چیزی حدود ۱۰۷ کیلومتر است که در سفر به اصفهان با چیزی حدود یک ساعت و نیم رانندگی به ابیانه خواهید رسید.

برای رسیدن به روستای پلکانی و تاریخی ابیانه از مسیر جاده کاشان به اصفهان، خودتان را به جاده‌ نطنز برسانید. بعد از طی مسیر ۲۲ کیلومتری در جاده نطنز، به ابیانه خواهید رسید.

درباره سفر به اصفهان و مقاصد کمتر شناخته شده اصفهان زیبا در مجله جاجیگا بخوانید.

روستای پلکانی هجیج، ماسوله سنگی کرمانشاه

 

 

روستای پلکانی هجیج با معماری جذاب و مناظر طبیعی بکر و شگفت‌انگیز یکی از روستاهای گردشگری پاوه است.

برای رسیدن به هجیج باید از مسیری پرپیج‌وخم با چشم‌انداز‌های تماشایی و خاص در منطقه‌ی اورامان پاوه بگذرید.

روستای پلکانی هجیج به “ماسوله سنگی کرمانشاه” معروف است.

از پاوه تا هجیج ۲۵ کیلومترمسیری کوهستانی پیش رو دارید. بعد از رسیدن به نودشه تابلوی هجیج شما را به این روستا هدایت می‌کند. از نودشه تا هجیج ۹ کیلومتر مسیر کوهستانی پیچ‌درپیچ و دره‌ای از رودخانه‌ خروشان سیروان را پیش رو دارید.

با اجاره ویلا و خانه روستایی در پاوه از هم‌نشینی و معاشرت با مردم خونگرم پاوه بهره‌مند شوید و از طعم بی‌نظیر غذاهای محلی لذت ببرید.

روستای کنگ، ماسوله خراسان

خودتان را برای تماشای یک روستای پلکانی با چشم‌انداز کوهستانی در پهنه‌ی باغ‌های گیلاس آن هم در مشهد آماده کنید.

۲۹ کیلومتر که از مشهد فاصله بگیرید در دامنه‌ی کوه‌های سر به فلک کشیده بینالود در منطقه طرقبه، کم کم خانه‌های قدیمی ساخته شده با خشت و گل، نمایان می‌شوند.

روستای کنگ علاوه بر معماری متفاوت و پلکانی‌اش، به چشمه‌ها و رودخانه‌های پرآب و درختان پربار میوه‌اش هم معروف است و بخش متفاوتی به سفرتان اضافه خواهد کرد.

برای تماشای ردپای تاریخ در این روستا هم می‌توانید سری به قبرستان تاریخی کنگ بزنید که روی تپه‌ای بنا شده و با سنگ‌ قبرهایی از جنس سنگ شیست از گذشته‌های دور حکایت می‌کند.

درباره سفر به مشهد و آشنایی با جاهای دیدنی این شهر با مجله جاجیگا همراه شوید.

روستای سرآقاسید کوهرنگ، ماسوله زاگرس

اما نوبت می‌رسد به یکی از روستاهای پلکانی ایران که خیلی شناخته شده نیست.

روستای پلکانی و تقریباً دور از دسترس سرآقاسید در قسمت شمالی کوهرنگ واقع‌شده و با معماری جالب و حفظ جریان زندگی بومی بسیار جذاب و دیدنی است.

این روستا در ۴۵ کیلومتری چلگرد قرار دارد و مسیر دسترسی به آن اندکی دشوار و نیمی از جاده خاکی است.

خانه‌های این روستا به صورت پلکانی  و از جنس خشت خام، سنگ و چوب روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و معماری باشکوهی را به وجود آورده‌اند.

از امکانات رفاهی مختلف، این روستا فقط به نیروی برق مجهز است و در فصول پاییز و زمستان به دلیل بارش برف و بند آمدن جاده جمعیت زیادی در روستا زندگی نمی‌کنند، بنابراین بهتر است در زمستان از رفتن به این روستا صرف‌نظر کنید.

اگر راهتان به این روستا افتاد از چشیدن غذا های محلی آن مثل آش کاردین، آش برگ و کباب‌های خوشمزه آن غافل نشوید.

درباره سفر به کوهرنگ، سرزمین کوچ عشایر و آبشارهای خروشان در مجله جاجیگا بخوانید.

 روستای بوژان از روستاهای پلکانی ایران

بوژان یکی از روستاهای ییلاقی نزدیک به نیشابور با آب و هوای خوش و مناظر طبیعی زیبا است.

این روستا در ارتفاعات جنوبی رشته کوه بینالود، روی شیب کوه و به صورت پلکانی ساخته شده است.

برای اقامت در روستاهای ییلاقی و خوش آب و هوای بوژان می‌توانید به سایت جاجیگا مراجعه و با اجاره سوئیت و بومگردی در نیشابور برای سفری خاطره‌انگیز برنامه‌ریزی کنید.

دره بازه صدر با قدمتی طولانی، مرغزار دره با چشمه‌های جوشان، چشمه شکراب و کلاغ‌چین با آب‌های زلال که از دل کوه بیرون می‌آیند، همگی از جمله جاذبه‌های تماشایی روستای بوژان هستند.

در مسیر سفر به نیشابور، شهر فیروزه و رباعی با مجله جاجیگا همراه شوید.

روستای نایبند، روستای پلکانی در دل کویر

طبس به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران که لقب عروس کویر ایران را از آن خود کرده یک مقصد جذاب برای سفر است.

در بخش جنوبی طبس و درست در بخش دیهوک، به یکی دیگر از روستاهای پلکانی ایران یعنی روستای نایبند خواهید رسید که به آن لقب ماسوله کویر را می‌دهند.

روستای نایبند با داشتن گندمزار، نخلستان‌های زیبا و باغ‌های مرکبات، همچون جزیره‌ای سبز در دل کویر می‌درخشد.

روستای پلکانی نایبند با معماری خاص خود در سالیان اخیر به شهرت رسیده و اغلب خانه‌های این روستا دو طبقه‌اند و از دور به شکل مکعب‌های خاکستری به نظر می‌رسند که نامنظم روی هم چیده شده‌اند.

جنس مصالح به کار رفته در خانه‌های این روستا از خشت و کاهگل است.

برای رسیدن به این روستا پلکانی باید در مسیر جاده طبس-کرمان حرکت کنید. پس از عبور از کریت، دیهوک و زنوغان به نایبند خواهید رسید.

دسته‌های محصولات

دیدگاه خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “۱۰روستای پلکانی در طبیعت کوهستانی ایران”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.